Perfekt eller anderledes?

De to kurver her over ser jo meget udskyldige ud, men de illustrerer faktisk en interessant strategisk problemstilling som rigtige mange service virksomheder står over for i disse år.

Aftagen afkast

Den blå kurve illustrerer det der kaldes aftagen afkast. Det fænomen som vi oplever både inden for sport og forretningslivet at de første tiltage man sætter i gang relativet hurtig giver et markant afkast – de lavthængende frugter – men efter hånden som man så bliver dygtigere og dygtigere skal der en større og større indsats til for bare at blive en lille smule bedre.

Hvis vi kigger på Service virksomheder som hoteller og konference centre så skete der markante service- og konceptforbedringer op gennem 90‘erne, men i 00’er er der helt overordnet set ikke sket markante nye tiltag. Bevares, vi har set trinvise forbedringer, men ikke noget grænseoverskridende der omdefinerer den bane der spilles på. Ikke fordi der ikke gøres en stor indsats, men det er rigtig svært at komme meget længere ud af det spor branchen helt overordnet er inde på.

Forandringshastighed

Overfor det står den røde kurve – som i sær Ray Kurzweil, (fremtidsforsker og teknologi guru) har stået fadder til. Nemlig det fænomen at de forandringer vi udsættes for udvikler sig eksponentielt – det går hurtigere og hurtigere i en slags selvforstærkende effekt.
Og skal man tro Kurtzweil så er vi kunne lige begyndt på den udvikling. Vi er på vej ind i kurvens knæk fremover kommer det til at gå meget stærkere. Det kan også godt være du ikke føler at tingene forandre sig eksponentielt men jeg kan love dig for at det gør de hos dine kunder.( Hvis du ikke er helt enig i at det går så stærkt så finde en mobiltelefon frem der er fem år gammel og sammenlig med den du har i dag, så vil du pludselig forstå hvad forandrings hastighed er for en størrelse)
Du kan se et klip med Ray Kurtzweil hvor han fortæller om forandringer her

Hvor skal vi lægge kræfterne?

Når man så sætter de her to kurver op overfor hinanden så bliver det pludseligt meget tydeligt at vejen frem ikke ligger i at blive ved med at lægge en masse resourcer i at gøre det vi allerede gør og bare forsøge at gøre det bedre – dels vil det kræve alt for mange kræfter af os med et ret beskedent afkast til følge, men endnu vigtigere er, at vi efter en kæmpe indsats bare bliver rigtige gode til noget der meget snart ikke længere er brug for.

Så hvad har i fokus på hos jer at blive perfekte eller at blive anderledes?

Har du spørgsmål eller kommentarer?