Online konferencer gør jorden fladere

Nå jeg ser den massive vækst i online konferencer som sker lige nu tænker jeg at det på sigt er markedet for overnatninger der især bliver truet af det her. Det er et frontalt angreb lige i hjertekulen på den etablerede del af møde markedet som især har indtjeningen på værelserne.

Det at man kan deltage ude at flytte sig, uden at bruge tid på transport, uden at forurrene osv har en klar apeal til mange fortravlede mennesker.

Jeg fremhæver denne udvikling ikke for at være sortseer men for at illustrere at konkurrence kan komme fra de mest uventede steder – Online konferencer var store set ikke på radaren for bare 2-3 år siden. Når vi så kombinere det med den øgende interesse for ‘alternative steder’ a la Sdr Hou Spejdercenter og hvad det ellers kan være er der ikke noget at sige til at den etablerede del af branchen oplever faldende efterspørgsel.

Men, lur mig om møde markedet i virkelighed ikke er et marked med stigende efterspørgsel der i realiteten er ved at finde nye veje ….

Da automobilen blev opfundet, gik det hårdt udover dem der fabrikerede hestevogne – men det var ikke det sammen som at markedet for personlig transport var vigende – tværtimod eksplodere det marked efterfølgende pga af de nye muligheder….

Det flg har jeg sakset her : http://itmedia.hum.ku.dk/konferencer/

Konferencer
Onlinekonference

Den 13. KOSMOS-konference forventede 107 deltagere til København i 3 dage. Men da en askesky i april 2010 lammede det europæiske luftrum, var konferencen tæt på at blive aflyst trods 3 års planlægning.

ITMEDIA gav strategisk rådgivning om at gennemføre en onlinekonference i stedet og sørgede for det tekniske set up. Vi producerede en velkomstpodcast med information til deltagerne. Vi satte livestream, chatsystem og vejledningssider op i løbet af 2 dage. Og medarbejdere på SAXO-instituttet blev klædt på til at moderere og facilitere chatsystemet.

I stedet for 107 deltagere fulgte mere end 1700 unikke brugere med på livestreamen, og der var ca. 2000 kommentarer i chatsystemet. Konferencen blev udvidet med en ekstra dag for at få plads til alle indlæg, så det endte med 4 konferencedage i stedet for de planlagte 3 dage.

Konferencer med onlinedeltagelse

En konference er ikke længere kun for de få, der har tid og mulighed for at rejse. Nu kan du udvide dit publikum til alle interesserede i hele verden.

Med alt det arbejde der ligger i at arrangere en god konference for et fagligt netværk, hvorfor så ikke sigte mod et større udbytte end man kan opnå med en enkelt dag i København?

Få inspiration og hjælp til at engagere et større publikum i hele verden og til at skabe on line interaktion og debat mellem dine konferencedeltagere, både i auditoriet og på nettet. Mulighederne er talrige:

Skab opmærksomhed om dit arrangement med en velkomstpodcast.
Sæt et onlineforum op, så dine konferencedeltagere kan møde hinanden på forhånd.
Få livestreamet arrangementet så flere kan følge med.
Brug keynotespeakere der sidder andre steder i verden (fx via Skype).
Skab interaktion og debat med Twitter eller en anden backchannel-løsning.
Sæt dine keynotes i spil – inviter dem til debat i lydstudiet.
Kontakt ITMEDIA før din konference og få hjælp til den bedste løsning for netop din konference.

Har du spørgsmål eller kommentarer?