Velkommen!

Du har det sværeste job i verden!

I servicebranchen er det ”knald eller fald,” hver gang vores medarbejdere har en interaktion med gæsten. Det berømte sandhedens øjeblik. Men det vi ofte glemmer, er at kvaliteten af den interaktion i uhyggelig høj grad afhænger, af kvaliteten af den relation frontlinjemedarbejderen har med sin nærmeste supervisor eller mellemleder.
I sidste ende er det derfor lederens kvalifikationer, der er afgørende for den oplevelse, gæsten får.
Derfor er denne webside dedikeret til de mange, der hver dag arbejder som ledere i servicebranchen.
Efter min mening er det et af de sværeste jobs, der findes.

Hvorfor er det så svært at være en dygtig leder?

Det hænger sammen med, at du som leder er fanget, i det jeg kalder trykkogeren. Det er det krydspres, der opstår mellem på den ene side den administrerende direktør eller en direktion, som stiller krav om produktivitet, effektivitet, høj kundeservice, mens du på den anden side har et fuldstændigt modsatrettet pres fra medarbejderne, som handler om tid til at udføre opgaverne, ekstra ressourcer, omsorg, efteruddannelse, arbejdsbetingelser og så videre.
Er du mellem ledere er det endu sværrer. Som mellemleder sidder du i en konstant klemme mellem at skulle levere høj medarbejdertilfredshed, for det har efterhånden alle forstået er afgørende, for også at skabe høj kundetilfredshed og samtidig levere effektivitet og høj produktivitet fra de samme medarbejdere.
Det er modsatrettede kræfter og rigtig svært at få til at gå op i en højere enhed.
Men på trods af, at mellemlederen har den helt afgørende rolle, så findes der i virkeligheden ikke mange ressourcer til rådighed for den medarbejder, som ofte fra den ene dag til anden bliver forfremmet fra menigt medlem af teamet til supervisor eller mellemleder.

Dygtige ledere er ikke født som sådan

At være en god leder er ikke en medfødt færdighed. Det er noget, man tilegner sig. En gradvis udvikling. Det vil sige, at du har brug for nogle ressourcer og nogle input, der kan støtte din udvikling i den spændende, men ikke helt ukomplicerede rejse, fra at være en habil administrator til at blive en egentlig leder.
Så hvis du er mellemleder, er det mit håb, at du på disse websider vil finde inspiration og måske også svar på nogle af de spørgsmål, du stiller dig selv. Du kan f.eks. starte her

Er du administrerende direktør, håber jeg, at disse sider vil minde dig om, hvor vigtigt det er, at mellemlederne bliver støttet maksimalt i deres meget vanskelige og meget afgørende rolle i virksomheden, og at du vil finde idéer til, hvordan du kan styrke dine mellemledere bedst muligt. En godt sted at starte er at læse et kapitel fra min bog ”Bazarens bedste bog” – du finder det her.

Hold dig ajour med mit nyhedbrev

Det udkommer en gang om måneden og indholder artikler og ideer fra mig plus links til interessante ting jeg har fundet som jeg mener du ville kunne have glæde af.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

* indicates required



Det siger sig selv – vi deler aldrig din adresse med andre og skulle du skifte mening er du afmeldt med bare et enkelt klik.

Velkommen!

Mike