Offer for et Mål

Inspireret af den udeblivende håndbold succes og en diskussion på FB om det om det var klogt af Wilbek at melde ud at “vi går efter guld” – Altså at sætte et hårdt resultat mål – kom jeg til at tænke lidt over det her med mål og målsætninger.

Det er en almindelig misforståelse at man når et mål ved at råbe højt nok om det. Eller man får en rød cykel ved at drømme om det hver dag (The Secret) – sådan hænger verden ikke sammen. Et resultat mål giver den nødvendige retning. Det er en kompas kurs. Så man ikke bare snurrer rundt om sig selv som en hovedløs høne. Men det er ikke ved at proklamere målet at man når det – ( Tænk blot på Vestas… ) der skal noget andet til.

Det der virkelig giver resultater er at holde fokus på processen. Process mål er meget stærkere en resultat mål. Som Lasse Zahl fra Pathfinder skriver på sin FB profil er fokus på at spille ‘vores bedste turnering ever’ meget stærkere end at råbe ‘we are the greatest…..’

Det kommer tit bag på folk at det er sådan – men tænk lidt mere over det:

Et resultat mål sætter dig meget let i offer rollen. Du bliver nemlig offer for det du ikke har styr på. De eksterne variabler – ( hvordan de andre spiller, modvind, regnvejr eller nye moms regler – vælg selv.)

Det eneste du har styr på er hvad du selv gør i en given situation. For at blive ved håndbolden så har du 100% styr på hvordan du selv spiller. Derfor er der større sandsynlighed for at du/vi når der hen hvor vi skal hvis vi definerer målet som “ Jeg/vi skal spille den bedste kamp nogen sinde” Derfor bliver process mål ‘krigerens’ valg. ( Det tema går igen og igen fra Samuraier i øst til Indianerhøvdinge i Vest)

Men det er ikke bare i sportens verden vi ser det her. Tænk på hvor mange adm Direktører der her ved årets start højlydt proklamere på Januar Kick Off at målet i år er ‘x’ Millioner i salg eller ‘y’ millioner i indtjening…. efterfølgende kigger de sig selvtilfredst i spejlet og synes de er nogen helvedes karle – sådan skaber man resultater!

Men de er jo noget fis… der er så mange esterne variabler uden for deres kontrol i den målsætning at det slet ikke er til at overskue.

Tænk hvis de i stedet gik ud og sagde i år vil vi overgå os selv i kunde service. Vi vil gøre det så godt i hver enkelt transaktion med vore kunder at de ikke kan lade være med at snakke om det til alle deres venner.

Hvad tror du det vil gøre for omsætningen? Ville de komme i den rigtige retning?
Hvordan tror du medarbejderene vil modtage den besked – er det nemmer at forstå hvad jeg skal når jeg møder i morgen end hvis jeg få at vide at i år skal vi nå en trilliard….

Har du spørgsmål eller kommentarer?