Ledelse på 5 minutter

ledelse 101Der er skrevet tykke bøger i alle mulige afskygninger om ledelse. Der afholdes kurser og foredrag i lange baner. Så på den måde kunne man godt forledes til at tro, at det her med ledelse er noget forfærdeligt kompliceret noget.

Det er det i virkeligheden ikke.

I virkeligheden er god og stærk ledelse forholdsvist enkelt. Det kan opsummeres i 5 meget enkle grundprincipper. Hvis man overholder dem, er man allerede godt på vej, til at skabe en stærk kultur med et højt engagement.

1. Konfrontér udfordringerne
Når vi kigger på forskellen på god og dårlig ledelse, så handler dårlig ledelse i min verden ikke så meget om, hvad dårlige ledere gør, men mere om hvad de ikke gør. Problemet med dårlige ledere er, at der er rigtig mange ting, de ikke gør. Og det de især ikke gør, er at konfrontere de helt indlysende situationer, som skal håndteres på daglig basis.

Der er masser af udfordrende situationer som leder, men de løser ikke sig selv. Og de løser sig slet ikke ved, at man stikker hovedet i sandet. Dygtig ledelse handler om at have modet til at konfrontere situationerne, efterhånden som de opstår. Det kan være svære situationer med kunder. Det kan være medarbejdere, som ikke performer. Det kan være mange forskellige udfordringer.

Fælles for dem alle er, at jo før man får dem tacklet, jo bedre. Der er meget betydningsfuldt for ens medarbejdere, at de ved, at når der opstår et problem, så bliver det taget alvorligt, og der bliver handlet på det.

2. Skab tillid
Hvis vi skal opleve et højt engagement hos vores medarbejdere, så er vi nødt til at skabe en kultur, hvor der er tillid. Den helt grundlæggende regel, når det handler om at skabe tillid er, at ledere gør, som de siger, de vil gøre. Dygtige ledere lover ikke for meget, og det de lover, holder de. Den anden del af at skabe tillid er, at der skal være plads til at tage fejl. Som Ingvar Kamprad (IKEA) så berømt sagde engang: ”Kun de der sover, begår ikke fejl.”

3. Vær autentisk
Lad være med at forsøge at være noget, du ikke er. Vær den du er – og vær stolt af det! Brug dine styrker og lad dem skinne igennem. Find ud af hvordan du får kompenseret, for det du ikke er så god til og vær ærlig omkring det.

4. Opfør dig ordentligt
Som leder er du på hele tiden. Alt hvad du siger og gør bliver konstant fortolket, filmet, diskuteret, vurderet og bedømt. Og i den sammenhæng er det du siger langt mindre vigtigt, end det du gør. Hvis du siger, at kunderne er det vigtigste i verden, og der aldrig er nogen, der har set dig tale med en kunde, så er du ikke specielt troværdig. De handlinger du foretager dig, det du har fokus på, det dine medarbejdere ser dig gøre, afkoder de intuitivt, som værende det, der er vigtigt. Din adfærd fortæller alt.

5. Forbliv nysgerrig
Dygtige ledere er naturligt nysgerrige og har passion for at lære nyt. De er altid på jagt efter nye ideer, nye informationer og nye indsigter. De stiller spørgsmålstegn ved alt, hvad de kommer i nærheden af for at finde ud af, hvordan det virker og hvorfor det virker. Hvad tænker andre, hvad er vigtigt for dem og så videre.

Kort og godt interesserer de sig for det, der sker omkring dem – og det kan deres omgivelser mærke. Den interesse og energi smitter af på resten af organisationen, og det er kulturskabende.

Så enkelt er det rent faktisk. Men som så mange andre ting der ser enkle ud, så er det svært i praksis.

Der er kun én måde, at blive god til det på. Man skal øve sig.

Har du spørgsmål eller kommentarer?