Lean er et strategisk valg (3)

Vi er i gang med en blogserie, der beskriver, hvordan Lean nødvendigvis er fundamentet for en service design tankegang

Dette er det tredje indlæg i serien. Hvis du endnu ikke har fået læst de foregående afsnit, kan du finde links til dem her:

Det store spring fra produkt til behov
“Hvilken slags effektivitet taler vi om?”

Vi har i de to foregående blogindlæg set, at der er flere helt fundamentale forskelle i, hvordan man arbejder med sin virksomhed, alt efter om man vælger at have mest fokus på ressourceeffektivitet, eller man vælger at lægge sit fokus på floweffektivitet.

Nu tænker du måske, hvorfor man ikke kan gøre begge dele. Ville den ideelle virksomhed ikke være en, der havde maksimalt fokus på floweffektivitet og maksimalt fokus på ressourceeffektivitet? Og i teorien er det selvfølgelig rigtigt, men i praksis kan det ikke lade sig gøre, fordi begge positioner nødvendigvis medfører et kompromis i forhold til den anden position. Hvis man har maksimalt fokus på ressourceeffektivitet, så koster det noget på floweffektiviteten. Og omvendt. Hvis man har maksimalt fokus på floweffektivitet, så har det en pris i form af ressourceudnyttelsen. Hvis du er interesseret i at få en dybere forklaring på  hvorfor det hænger sådan sammen, så kan jeg varmt anbefale dig at læse bogen ”Dette er Lean.”

Der er nogle virksomheder, der klokkeklart er enten det ene eller det andet. For eksempel Ryan Air vs. Ritz Carlton. Men hvad med IKEA? Ja, i mine øjne er de tæt på at være gode til begge dele, men i sidste ende, er de trods alt lidt mere ressourceorienterede end floworienterede.

 

Så hvad vælger du?
Ja, det handler jo helt fundamentalt om virksomhedsstrategi.

Strategi betyder i min verden skåret helt ind til benet: Hvordan ønsker en virksomhed at skabe værdi? Ønsker man at skabe værdi ved at have et indadvendt fokus på produktet/produktion og ressourceeffektivisering. Eller ønsker man at have fokus på floweffektiviteten, altså et kundefokus der sikrer, at kunden oplever, at få mest muligt værdi tilført i så stor en del af den tid de er i processen som muligt.

Det er selvfølgelig ikke helt sort/hvidt. Det handler om, hvor man placerer sig på (se herunder). Det, der er et grundlæggende ”enten-eller-valg,” det er filosofien.

 

Kilde: "Dette er lean"

Kilde: “Dette er lean”

 

Hvad er det egentlig for en slags virksomhed, vi ønsker at være?

Forenklet kan man sige, at inden for hver produktkategori, er der jo kun én, der kan være billigst. Hvis den position er ‘optaget’ eller af andre grunde uinteressant, så er man nødt til at tilbyde kunderne noget andet. For det er ikke sjovt at være billig – medmindre man er Dolly Parton – fidusen virker kun, hvis man er billigst andre må nødvendigvis forsøge at være bedre end den der er billigst og alle de andre.

Hvad har det med Lean at gøre?
Nu tænker du måske, hvornår det her med Lean kommer ind i billedet? Det gør det nu. For hvis vi tager den strategiske beslutning, at vi vil være en virksomhed, som tilfører kunderne mest muligt værdi i processerne, så er Lean en tankegang, vi kan bruge til at gøre det på den bedst mulige måde. For når vi går tilbage til rødderne af Lean, og ser på hvordan det opstod hos Toyota, lige efter anden verdenskrig, så finder vi lige pludselig ud af, at Lean i sin grundsubstans er en kundeorienteret tankegang, som handler om at optimere sin floweffektivitet til glæde for kunden.

Så i næste uge skal vi til Toyota tur-retur.

Har du spørgsmål eller kommentarer?