Kampen om talenterne foregår mellem ørerne på dem

Vi er på et interessant sted i verdenshistorien. På den ene side er der på ingen måde fuld beskæftigelse, hverken i Danmark eller i de fleste andre vestlige lande. Samtidig må jeg konstatere, at vi gang på gang hører virksomhedsledere klage over, hvor svært de har ved at finde (gode)medarbejdere. På den måde er der blevet en kamp om talenterne, som er endnu skarpere, end den nogensinde har været.

Men hvad mener disse ledere, når de siger, at de efterlyser gode medarbejdere?

Mener de mennesker med høje faglige færdigheder? Er det dem, der er svære at finde? Det er det nok i virkeligheden ikke. Dem findes der masser af. I Danmark har vi et tårnhøjt uddannelsesniveau sammenlignet med de fleste andre lande omkring os. Så fagligt dygtige folk har vi masser af i alle mulige brancher. Det, der er udfordringen, er nærmere indstillingen. Det er nemlig rigtig, rigtig svært at finde folk, som har den rigtige indstilling i forhold til det at være ansat og arbejde i servicebranchen.

Indstilling er i mine øjne en variant af motivation. Ifølge Nudansk Ordbog er definitionen på motivation ”en indre tilskyndelse.” Det betyder, at motivation og indstilling er noget, der kommer indefra. Det er noget der foregår mellem ørerne hos den enkelte medarbejder.

Så det store spørgsmål for alle ledere er, hvordan pokker vi kommer derind?

Hvem har nøglen? Ja, hvis vi kigger på Sir John Whitmore, ] som er fader til coaching modellen GROW , så siger han, at indstilling er et resultat af opmærksomhed og ansvar. Når vi øger den enkeltes opmærksomhed, på det der sker omkring dem, tager de naturligt mere ansvar for deres egne handlinger – og dermed ændrer de også indstilling.

Udfordringen her ligger i kommunikationen. Alle os der er forældre ved, at vi ikke får børnene til at ændre adfærd ved at sige: ”Husk at sætte din kop i opvaskemaskinen” eller ”Lad være med at smide din skoletaske her.” Det ændrer ingenting. Og der er ingen af os, der ændrer os ret meget ved at få noget at vide. I så fald ville der ikke være en eneste ryger tilbage i hele verden.

Forandringerne opstår først i det øjeblik vi kommer til vore egne erkendelser. Og den eneste måde det kan ske på, er ved at andre stiller os spørgsmål, som får os til at tænke over, hvad vi har gang i. Når vi bliver stillet overfor et konkret spørgsmål, øges vores opmærksomhed og dermed vores ansvar. Det er det, vi kalder coaching.

Hvis vi ikke har tilstrækkeligt mange gode medarbejdere derude, så peger flaskehalsen desværre på os selv. I en travl hverdag bliver ledelse = management (kontrol, planlægning mm.), mens vi fuldstændig overser leadership. Der er ganske enkelt ikke det nødvendige fokus på at arbejde med den enkeltes udvikling.

Det er ikke gode medarbejdere, der mangler – det er nærmere god ledelse der i underskud!

 

Har du spørgsmål eller kommentarer?