Halvvejs på Hindsgavl

Vi har lige haft halvvejsmøde med vores diplomledere hold II på Hindsgavl Slot. De er nu på deres andet modul i uddannelsen, og denne gang skulle det blandt andet handle om Blue Ocean Strategi, oplevelsesøkonomi og kommunikation- og problemløsning på arbejdspladsen.

hindsgavlmodul220103

Meget af tiden har holdet arbejdet i deres trioer. Under emnet kommunikation- og problemløsning skulle de reflektere over forskelligheden i den måde de går til problemer på.

hindsgavlmodul220102

Kommunikation og problemløsning på arbejdspladsen

Teorien fra dette tema er hentet fra Dr Charles Margerisons og Dick McCanns “Communication and Problem Solving at Work” (five skills to improve performance), som giver 5 bud på vigtige færdigheder i evnen til at løse problemer.

  • Spørgeevne
  • Diagnoseevne
  • Koordinationsevne
  • Opsummeringsevne
  • Forslagsevne

  • hindsgavlmodul220105

    Nogle mennesker er gode til at stille spørgsmål til problemer, nogle er rigtige gode til at finde årsager til dem, nogle er rigtig gode til at opsummere hvad problemet egentlig går ud på, og endelig er der nogle, der hurtige til at komme med løsningsforslag og organisere hvordan det skal gøres. Modellen er et meget effektivt værktøj under møder, når et team skal løse problemer og få alle involveret.

    hindsgavlmodul220104

    Vi sluttede halvvejsmødet af med at deltagerne i grupper skulle lægge en plan for, hvordan de skulle nå i mål med deres afsluttende projektopgave for dette modul. Udfordringen er at få alle delopgaverne kædet sammen til den afsluttende opgave – og ikke mindst hvordan tiden skulle stuktureres sideløbende med en hektisk hverdag med masser af aktuelle udfordringer. Det gav lidt panderynker, men det var også en lettelse at få lavet en hångribelig plan for resten af modulet.

    hindsgavlmodul220101

    Har du spørgsmål eller kommentarer?