GROW Sales Halvvejsmøde

Grow Sales holdet er nu halvvejs igennem forløbet, og på halvvejsmødet tog vi fat i emnet branding. Det blev til kreative brainstorms over ‘det perfekte kursuscenter’ – intet mindre kan gøre det.

Vi ved alle. hvad et godt brand er. Det står på nethinden, og vi har et meget tydelig følelse af, hvad det giver os. Det som et brand kommunikerer er uhåndgribeligt, når det gøres allerbedst – oplevet gennem følelser og stemninger – og alligevel træder det tydeligt frem på markedet af en uendelig række af produkter og ydelser.

Fra brændemærker til levemærker
Oprindeligt er ‘branding’ et udtryk fra det ‘vilde vest’, hvor ranch-farmeren brændemærkede sit kvæg med netop sit personlige tegn (brand) for at kunne kende dem fra andres.

Stærke brands er noget, vi husker. Coca Cola, Sony, Apple, Nokia, Volvo, Nike, Starbucks, McDonalds…Når alt kommer til alt, handler branding stadig om genkendelse – ikke på prærien, men i forbrugerens bevidsthed. Et brand er blevet til en måde, vi lever på. Brændemærker bliver til ‘levemærker’. Stærke brands ejer specifikke ord og stemninger. Tænk blot på ordet Magic – og Disney dukker hurtigt op i bevidstheden.

Touch-points og halskæder
Martin Lindstrøm, en af de største brand guruer, har den pointe, at hvis vi stykker et brand op i enkeltdele, skal alle disse enkeltdele kunne kommunikere tilhørsforholdet til det overordnedede brand. Dit brand er derfor meget mere end dit logo eller rammende slogan – eller de enkelstående produkter. Det er totaloplevelsen af alle de ‘touch-points’, som dit brand udgør. Et touch-point kan være måden der dufter på i en morgenmadsrestaurant, måden du bliver betjent af en hotelværtinde, farverne der går igennem alle værelserne på hotellet. Alle disse touch-point giver kunden en oplevelse af, at lige præcis den unikke service de får, findes kun på lige netop dette hotel – og ikke andre steder.

Et stærkt brand er en totaloplevelse, og man kan sige, at oplevelser er ligesom halskæder:

Det er antallet, størrelsen og designet på de enkelte perler, der afgør værdien af helheden, men én grim perle kan ødelægge en hel kæde.

Der blev ivrigt tegnet og fortalt på halvvejsmødet og leget med både enkeltdele og helheder.

Har du spørgsmål eller kommentarer?