Farvel til U-bordet

Februar 2012

Når jeg spørger mine mange venner rundt omkring på de danske konference centre, hvilken bordopstilling der er mest brugt af deres kunder, er svaret stort set det samme hele vejen rundt: U-bordet er den dominerende måde at gøre det på i op til 80/90% af alle bordopstillinger.

Det er pudsigt for U-bordet handler stadig om det amerikanerne kalder ”Chalk and Talk”; at der oppe ved tavlen står en der ved det, og på ’gulvet’ er nogen der ikke ved det.

Men tænk lidt over det…

Er det så den mest effektive måde at overfører viden fra en til flere på i 2012?

Næppe. Hverken set fra et læringsmæssigt synspunkt eller fra et økonomisk synspunkt. Hvis vi tænker meeting ROI (Return on Investment) er det helt hul i hovedet at bede 20 deltagere sætte sig i hver sin bil og rejse det halve af landet igennem for at tilbringe dagen bag et U-bord i ’modtage viden’-mode. Vi kunne have sendt dem en DVD eller to eller have bedt dem kigge på YouTube i stedet.

Hvis vi skal maksimere udbyttet ved at holde vores kurser og møder eksternt, skal det være fordi vi udnytter det at være væk fra dagligdagen, og lære på måder som ikke ville være mulige hjemme på jobbet.

For det første handler det om, at rigtig meget forskning peger på, at læring er collaborativ (en fælles proces) i meget højere grad en vi traditionelt har været klar over – vi lærer meget hurtigere og mere effektiv, når vi går på opdagelse i ny viden sammen med andre. (Sjovt nok er det igen de mest avancerede skoler og børnehaver, der har været først med det nyeste her – nogle skoler har endda indført læsegrupper fra 1. Klasse, hvor de små hjælper hinanden med at lære at læse, frem for at læreren står og siger: ”A.. siger abe” osv.)

For det andet handler det i mindre og mindre grad om overførsel af eksisterende viden og i meget højere grad om udvikling af nye viden. Med den forandringshastighed vi oplever nu, skal de fleste af morgendagens udfordringer løses på måder, som vi endnu ikke kender, men som vi sammen kan finde ud af hvad er – hvis vi giver os tid til at tænke os lidt om.

For det tredje bliver det mere og mere tydeligt, at en af de største forhindringer for at ny viden (som metoder, praksis ideer) kan trænge igennem og rent faktisk blive implementeret i virksomheden, handler om, at vi har svært ved at nedbryde ”siloerne” (se iøvrigt Steen Hildebrands glimrende input om det her: ). Det betyder, at det at komme væk fra de vante rammer og tilbringe tid i dialog og refleksion med nogle af ’de andre’, er utroligt gavnligt for samarbejdet . Der er ikke noget, der bryder siloer ned så hurtigt som gensidig forståelse.

Når vi skal skabe det ’rum’, hvor der er plads til fordybelse og gensidighed, plads til at tænke nye tanker og udvikle ny viden, er vi også nødt til at sætte tiden af til det. Det sker ikke på samme måde, hvis vi forsøger at presse det hele ned i et hurtigt dagmøde med en stående sandwich i frokostpausen og alle ude ad døren inden kl. 16 – der skal ro på! På samme måde som man kun får begrænset ernæringsværdi ud af at sluge noget fast food i bilen på vej mellem to møder, får man heller ikke meget blivende værdi ud af sit kursusophold, hvis man blot forsøger at presse mest mulig overførsel af viden ind i mindst mulig tid.

Værdien af det eksterne ophold øges betragteligt, hvis man tager sig tid til udnytte, at man faktisk er udenfor de vante rammer, og har mulighed for at sætte et langsommere og mere eftertænksomt tempo – hvilket nødvendigvis også indebærer, at man måske skal genoverveje om man skal have et U-bord, som man plejer…. eller om der er andre måder, man kan udnytte rum og omgivelser på som i højere grad ville fremme samtaler, refleksion og fordybelse…


Dette blog indlæg har tidligere været bragt i rubrikken Mikes Corner på Hotel Koldingfjords hjemme side her

Har du spørgsmål eller kommentarer?