Er en café en kaffeforretning?

Et gennemgående tema i min bog og i rigtig mange af mine blogindlæg og artikler er, at vi som servicegivere skal være opmærksomme på, at der er en asymmetri mellem det vi sælger, og det gæsten i virkeligheden køber. Vi tænker, at vi sælger hotelværelser, men gæsten er i virkeligheden ude efter en god nats søvn. Flyselskabet sælger et bestemt sæde i flyet, men det er egentlig ikke det, passageren ønsker at købe. Passageren er interesseret i transport fra A til B.

Så hvilken slags forretning er en café? Er det et sted der sælger kaffe? Eller har en café i virkeligheden et helt andet formål set fra gæstens synspunkt? Det mener i hvert fald en ung russer, der har startet en kæde af caféer i Moskva, hvor cappuccinoen, tærten, sodavanden og alle de andre lækkerier er ganske gratis. Du kan spise og drikke, lige så meget du vil. Det, du betaler for, er tid.

Når du kommer ind på caféen stempler du ind, og når du ønsker at gå igen, stempler du ud. Og så betaler du 2 rubler i timen, for de første 4 timer du har været på caféen, og 1 rubler for de efterfølgende timer. Mens du er på caféen er du velkommen til at bruge Wi-Fi, elektricitet, kaffe, te og kager lige så meget du vil. Du kan arbejde, holde møder med dine forretningsforbindelser eller netværke med de andre gæster.

Denne her tankegang giver naturligvis en meget positiv afsmitning på interiøret. I stedet for at skabe et interiør, der får folk til at skrubbe af hurtigst muligt, som man ser i nogle caféer, så er denne her café indrettet, så du har mest lyst til at blive der længst muligt. Det er i virkeligheden én stor dagligstue, med masser af sofaer og store bløde stole over det hele.

Filosofien er enkel: Jo mere hyggelig en stemning, der skabes, jo længere får du lyst til at blive. Jo længere du bliver, jo større omsætning til caféen.

Det er også et smukt eksempel på at vende et klassisk irritationsmoment til noget positivt. Nemlig det at gæsterne sidder med deres laptops i vores café i timevis og optager dyrebare pladser.

Så når du tænker på asymmetrien i din forretning, hvad er det så i virkeligheden for en forretning, du er i? Det, du sælger, er formentlig ikke det, gæsterne køber.

Men hvad er det så, de gerne vil købe hos dig?

——-

Brænder du også for god ledelse? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Har du spørgsmål eller kommentarer?