Den store udfordring

good to great dk vs3.001Hvert år publicerer Gallup Institutionen en undersøgelse, hvor de undersøger engagementet hos medarbejdere i virksomheder på verdensplan. Undersøgelsen er delt op efter regioner, lande osv. Der er selvfølgelig forskel fra land til land, men dybest set er konklusionen – med nogle få undtagelser – stort set altid den samme.
En meget stor del af de medarbejdere, der indgår i undersøgelsen, er ikke specielt engagerede i deres job. På globalt plan er der tale om hele 63 %. Det gælder ikke bare menige medarbejdere, det gælder også på ledelsesniveau.

Hvad vil det sige?

Det vil sige, at ca. 2/3 af medarbejderne møder op på arbejde, gør hvad de bliver bedt om og går hjem igen. Men de brænder ikke specielt, for det de laver. Dertil kommer, at 24 % er aktivt uengagerede. Det vil sige, at ikke alene brænder de ikke for det, de laver, men de giver også højlydt udtryk for, at de ikke gider. De taler skidt om arbejdspladsen og så videre.

Kun sølle 13 % viser sig at være engagerede i deres job.

Det er vigtigt i denne her forbindelse, at man ikke forveksler engagement med tilfredshed. Man kan godt være udmærket tilfreds med sit job, og dermed bidrage til en relativt høj medarbejdertilfredshed, uden at det er det samme som, at der er højt engagement. Masser af mennesker er rimeligt godt tilfredse med deres job – de har bare ikke den store passion for det, de laver. Det er et job – de har bruge for pengene – og deres arbejdsplads er i den forbindelse ikke så ringe.
Det manglende engagement er på én gang deprimerende og et kæmpe ressourcespild.

Engagement gør en forskel

Vi ved alle sammen godt, hvad vi kan yde i situationer, hvor vi er super engagerede. Vi kender alle sammen kollegaer eller venner, som dyrker noget i deres fritid, som de virkelig brænder for. Det kan være gospelsang, spejderbevægelsen, fodboldklubben eller hvad det nu er. De lægger ufattelige mængder af entusiasme og energi i den interesse og skaber ofte fantastiske resultater.
Der er en himmelvid forskel på en medarbejder, der møder op, gør hvad der bliver sagt, og går hjem igen – og en medarbejder, der møder op, brænder for sagen og er dybt engageret i det, vedkommende laver.
Når vi taler om serviceverdenen, som jeg brænder for, så ved vi også godt, at det at blive mødt af en medarbejder, som blot er til stede og gør, hvad de bliver bedt om, er en væsentlig fladere oplevelse, end at blive mødt af en medarbejder, som har en passion for det hun laver, og som ikke har andet ønske, end at du skal få en helt fantastisk oplevelse ud af det her.
Der er ikke bare en verden til forskel, der er fantastisk bundlinen til forskel!

Men udover, at det er et ressourcespild, forstået på den måde, at vi ville få mere output ud af vores lønkroner, hvis vi havde flere medarbejdere, der var dybt engagerede, så er det jo også et kæmpespild af godt liv.
Det er da dybt ærgerligt, at så mange mennesker tilbringer en tredjedel af deres liv beskæftiget med noget, de i virkeligheden ikke brænder for. Det at have et job, som man brænder for, og som man synes er spændende, har jo alle mulige andre positive afsmittende effekter på ens liv.
Faktisk er det ikke bare i Gallups statistikker, at vi fornemmer et eller andet omkring det manglende engagement. Vi ser i stigende grad folk, der forlader deres stillinger, i det jeg har set omtalt som ”virksomhedernes arbejdslejre,” for at starte egne virksomheder eller gå freelance vejen.

Så hvordan får vi arbejdsglæden og engagementet tilbage?

Ja, helt ærligt, så skal der mere til end smileys på dørmåtten, kaffekrus med små opmuntrende budskaber, og plakater med “Happy hour is 9-5.”
Det forslår ikke rigtigt.
Men det behøver ikke være sådan – slet ikke! For mens Gallup går og måler alt det der manglende engagement, så sker der mirakuløse ting ude i verden, som peger på, at der er noget i gære.
Der findes en helt anden måde at gøre det på.
Hvad det er, skal vi kigge på i det næste indlæg, hvor vi blandt andet skal se på en arbejdsplads med over 3000 ansatte, som alle sammen selv får lov til at fastsætte deres løn!

 

Har du spørgsmål eller kommentarer?