Der bliver kamp om talenterne

Vi tænker ikke så meget over det til daglig – det overordenede indtryk i service branchen er at der er masse af folk derude der gerne vil have et job – men problemet er ikke tilgængelighed – Ja, der findes masser af folk – men der findes ikke så mange fantastiske folk.

At drive en servicevirksomhed i hård konkurence med andre handler ikke om at være perfekt. Det er ikke nødvendigt – men det er helt nødvendigt at man er bedre end de andre. Er man ikke det bliver man uværligt fanget i prisfælden – dvs det enste argument man har for at skaffe sig ordren i hus er at sætte sin pris ned – og det er der som bekendt ikke meget grin ved.

For at være bedre end de andre man nød til at stille med det bedste hold.

Som en af mine kolleger belærte mig om for mange år side i Cape Town hvor de går meget op i sport, efter jeg havde holdt en entusiastisk enetale om hvor vigtigt det var at vi konstant trænede og arbejdet på at blive bedre og bedre – kom det tørt fra bagest række- “Vi kan træne til vi bliver blå i hovederne – man kan ikke vinde en rugby turnering med et hold hvor halvdelene af spillerne har klumpføder”

Men hvis vi nu antager at talentmassen i branchen følger sådan en standard normal -fordelings kurve – og hvorfor skulle den ikke det – så har vi en masse folk som ligger mere eller mindre i midten rent talent mæssigt. Der er nogen få i bunden af skalaen der er ret umulige og tilsvarende i den anden ende af skalaen nogen ligeså få som virkelig er fantastiske talenter.

Kan du se tegningen? – Det betyder altså at uanset hvordan vi vender og drejer det så bliver der rift om de bedste – simpelt hen fordi der er så få af dem.

Men er det også sådan vi tænker i hverdagen?

Har vi gjort os klart hvem de afgørende talenter på holdet er? Har vi en plan for at holde på dem og udvikle dem? Er der folk på holdt burde finde et 2 divisions hold at være på istedet? Har vi en liste over folk som godt kunne tænke os at lokke over til os fra konkurrenten? Har vi gjort os tanker om hvordan vi evt kan overtale dem til et skift?

Lyder det lidt for aggressivt?

Sådan tænker fodbold klubber, ballet korps, symfoni orkestre, reklamebureauer og alle andre hvor det at være god ikke længere er godt nok – og det kommer vi også til i service verdenen – og det kommer før du tror det.

Har du spørgsmål eller kommentarer?