Den eneste konstant er forandring

En af de store udfordringer i vores lille GROW-butik er at tilpasse kapaciteten til den aktuelle efterspørgsel. Det er jo ikke kun hoteller, der oplever stadig kortere ’leadtimes’ og uforudsigelige efterspørgselsmønstre. Det gør vi også som underleverandører til meget af det, der forgår i kursuslokalerne. Hos os kan det svinge fra ingenting (om sommeren) til så meget, at vi ikke ved, hvad ben vi skal stå på (typisk forår og efterår).

L1010704

For bedre at kunne tilpasse os den svingende efterspørgsel inden for vores forretningsområde i GROW, har vi derfor besluttet på én gang at blive færre, end vi er nu – og samtidig mange flere. Det sker på den måde, at vi fra denne sommer ikke vil have nogen fastansatte på holdet andre end Eva og Marc. 
Til gengæld har vi lavet aftaler med freelancere med forskellig baggrund og talenter, som kan træde til med kort varsel og kan på den måde mangedoble vores kapacitet, når det er nødvendigt.


Nye tilbud

Vi ser også en tendens til, at der fremover kommer større efterspørgsel efter såkaldt ’blended learning’, dvs. kurser/undervisning, som er en kombination af face2face, web, e-learning og selvstudium. Blended learning stiller krav til os om at kunne mestre flere discipliner – præsentation, tekst, multimedia, web, osv. Færdigheder, som sjældent findes i én og samme person.

Vi er allerede gået i gang med nogle af disse tanker. Vi har et spændende initiativ på bedding, hvor vi for første gang i Danmark kan tilbyde virksomhedssimulering over nettet specielt rettet mod hotelbranchen. Det bliver en kombination af webcast onlinevirksomhedsspil og nogle e-learning moduler. Se mere om det her

Vi har også lanceret den første prototype på et e-learning modul, der forklarer hele konceptet bag the Service Profit Chain. Modulet ligger på nettet og tager typisk 3-4 timer at arbejde sig igennem. Ikke fordi, det skal erstatte vores ’live’ seminarer og workshops, men fordi der kan opstå behov for efteruddannelse af enkelte medarbejdere eller ledere, som måske er kommet på holdet senere.

Vi er også blevet bedt om at kigge på et e-learning modul for servicemedarbejdere, der starter i branchen for første gang, og som skal have nogle basisting på plads, inden de bliver kastet ud i f.eks. et sommerjob.

I løbet af efteråret starter vi på en opgave for FoodServie Europe, hvor vi skal forsøge at beskrive hvad det er der sker på det københavnske restaurant marked.

Turbulente tider men også meget spændende.

Har du spørgsmål eller kommentarer?