3 skarpe til budgettet

På denne tid af året er der formentlig mange, der bokser med budgettet. Det er i hvert fald det jeg hører, når jeg kommer rundt omkring.

Mange giver udtryk for de samme frustrationer. Nemlig at det er svært at få budgettet til at hænge sammen, men endnu sværere er det at få et overblik over, hvordan 2014 kommer til at udfolde sig.

Lad mig skynde mig at sige, at jeg ikke har krystalkuglen med et svar. Det er rigtig, rigtig svært!

Desværre er det ikke længere sådan, at man kan tage sidste års budget og lægge 10 % til alting, og så er den hellige grav velforvaret. Sådan var det engang. Derefter kom der en mellemperiode, hvor folk blev lidt mere forsigtige. Det betød, at man kun lagde 5 % på. Men tankegangen var den samme. Vi levede i en verden, hvor vi var overbeviste om, at fremtiden kom til at ligne fortiden, der ville bare blive meget mere af det hele.

Sådan virker det ikke længere. Fortiden er desværre blevet et rigtigt dårligt pejlemærke i forhold til, hvad der kommer til at ske i fremtiden.

Når vi har svært ved at forudse fremtiden, så handler det om, at vi alle sammen har svært ved at afkode, hvad kunderne har tænkt sig. Og netop fordi vi lever i en verden i hastig forandring. Det er netop kundernes ændrede adfærd, der giver os alle sammen grå hår i hovedet.

Sjovt nok var det en absolut ældre mand, der forstod det her bedre end nogen anden. Hans navn var Peter Drucker og han blev en legende indenfor mangement teorien. Især var han kendt for at være rigtig god til at formulere skarpe spørgsmål, som virksomhedsledere kunne stille sig selv. Her er 3 eksempler, som det er værd at overveje i forbindelse med budgetlægning:

1) Hvad har værdi for kunden?
På overfladen kan det lyde som et meget banalt spørgsmål med et helt selvfølgeligt svar. Men ifølge Drucker var det lige præcis dét, der var den store fælde i det her. Fordi vi synes, det er så indlysende, risikerer vi at tage alvorligt fejl. Det viser sig nemlig gang på gang, at det virksomheden synes er værdifuldt, slet ikke er det, der er værdifuldt for kunden. Især i servicebranchen er der en asymmetri, imellem det virksomheden sælger, og det gæsten køber. Og virksomhedskirkegården er fyldt med eksempler på virksomheder, som et eller andet sted på vejen tabte det af syne, der var værdifuldt for kunden.

Jo dybere forståelse vi har af det, der giver værdi for gæsten, jo mere differentieret en løsning, kan vi tilbyde. Jo mere differentierede løsninger vi har mulighed for at tilbyde, jo stærkere står vi i konkurrencesituationer. Men er vi f.eks. et konferencecenter, og definerer vi det, der giver værdi for gæsten, som et lokale og noget forplejning og måske en seng at sove i, så har vi defineret værdien på et meget overfladisk niveau. Dermed bliver det også meget svært at diffentiere løsningen.

2) Hvad er vores egentlige forretning? Og hvad burde den være?
Når Starbucks klarer sig godt, er det fordi de har forstået før nogen andre, at de er andet og meget mere, end blot et sted, der sælger kaffe.

3) Hvad er opgaven?
Når vi har fundet svarene på de to første spørgsmål. Nemlig: Hvad er det, der giver værdi? Og hvad er det, vi egentlig driver? Så skal vi stille os selv spørgsmålet: Hvad er i virkeligheden den vigtigste opgave, der skal løses? Hvad er det for nogle grundlæggende aktiviteter og færdigheder, som vi nødvendigvis må beherske, hvis vi skal kunne løse den opgave? Når vi har fundet svarerne på de tre spørgsmål, er det en god idé at gå tilbage til budgettet og spørge os selv: Hvad betyder disse svar i forhold til budgettet for 2014?

Comments

Har du spørgsmål eller kommentarer?